środa, 17 września 2008

sponsoring sportu, czyli co kochają kibice

Bardzo ciekawy materiał dostałem od ARC Rynek i Opinia na temat odbioru piłki nożnej w krajach europejskich. Jest to projekt realizowany w ramach sieci Iris.

Kilka analiz jest tam szczególnie ciekawych i wartych odnotowania.

  • Piłka nożna jest najbardziej popularnym sportem na świecie. Średnio 61% jest tym sportem bardzo zainteresowanych lub zainteresowanych. Na kolejnych miejscach jest LEKKA ATLETYKA (49%), pływanie (41%) oraz formuła 1 (39%). Zdecydowanie najniższe zainteresowanie piłka nożną jest w USA (37%). W Polsce zainteresowanie tą dyscypliną jest wyższe niż średnia i wynosi 68%. Na kolejnym miejscu w Polsce są za to skoki narciarskie (58%) - co jest ewenementem na skalę światową (Adam Małysz zrobił swoje, ciekawe jak długo popularność skoków się utrzyma).
  • Są na świecie kraje, gdzie mimo sporych osiągnięć nie ma fanów sportu (Francja, USA), a także kraje gdzie mimo braku osiągnięć są fani. Pewnie do niedawna takim krajem była też Polska. Szczegóły na zdjęciu poniżej.
  • Potwierdza się, że Polacy uwielbiają sport przed telewizorem. Na świecie 60% osób zainteresowanych sportem uczestniczyło na żywo także w jakimś wydarzeniu sportowym. W Polsce jedynie 27%, co stawia nas prawie na samym końcu stawki.
  • Najczęściej oglądaną na żywo dyscypliną sportową jest oczywiście piłka nożna (56%). Dalej długo długo, dłuuuuuuuggggooooo nic i potem mamy męską koszykówkę, MARATON, męską i damską siatkówkę, kolarstwo oraz żużel.
Kilka wniosków jakie się nasuwają po lekturze raportu. Lekka atletyka w Polsce jak już kiedyś pisałem umiera. Na świecie o dziwo ma się całkiem dobrze. Widać wyraźnie jak bardzo społeczeństwo polskie potrzebuje mieć gwiazdę, z którą będzie się utożsamiać. Nie liczy się rywalizacja, liczy się gwiazda. Tak było w przypadku Adama Małysza i skoków narciarskich, pewnie tak tez dzieje się obecnie w przypadku Roberta Kubicy i F1. Celebrytyzacja sportu stała się dużo ważniejsza niż sama idea współzawodnictwa. I w końcu nie ma masowości sportu w Polsce. Największą rozrywką jest kufel z piwem i pilot od telewizora. Smutne to.

4 komentarze:

Anonimowy pisze...

Ja tu czegoś nie rozumiem...
Gdzie jest rugby w tym badaniu ? Kompletnie nie rozumiem braku tej jednej z najbardziej popularnych dyscyplin na świecie.

Dwa linki dla przykładu:
http://www.irb.com/newsmedia/mediazone/pressrelease/newsid=2022301.html

http://www.sportbusiness.com/news/167500/record-viewing-for-rugby-sevens-world-series

Numer Startowy pisze...

To rugby jest zastanawiające bardzo. No ale w tej działce to Ty jesteś specjalistą. Dla mnie to sport trochę za mało uniwersalny - kochany w jednych krajach i absolutnie nieznany w innych. Ale dlaczego się w raporcie nie znalazł nie wiem.

Anonimowy pisze...

"Zdecydowanie najniższe zainteresowanie piłka nożną jest w USA (37%)" Ile krajów zostało wziętych pod uwagę?

Numer Startowy pisze...

W raporcie jest mowa o 16 krajach. Poniżej zainteresowanie piłką nożną krajów w kolejności od największego do najmniejszego zainteresowania. 1.Portugal
2. Greece
3. Germany
4. Indonesia
5. Poland
6. U.K.
7. Norway
8. The Netherlands
9. Sweden
10. Japan
11. Denmark
12. China
13. France
14. Finland
15. Australia
16. USA